Wandsculptuur gemaakt van gerecycled plexiglas in combinatie met ~ voor het eerst ~ een En Plein Air tekening. Het plexiglas krijg ik van bedrijven om te recyclen.
De inspiratie voor dit kleine, gelaagde kunstwerk is een roman, gesitueerd hoog in de bergen. In combinatie met een papaver, getekend En Plein Air in de moestuin.
Het doel was een fris kunstwerk, om je aan op te laden en in de dwalen.
De En Plein Air tekening is gemaakt eind juni in de moestuin, tijdens een buiten kunstroute, waar ik ook aan deelnam en nieuw werk heb gemaakt. Tevens had ik in het atelier een stukje plexiglas met een spannend ovaal gat. Dat zou zomaar een lijst kunnen vormen om een kunstwerk?
Daarmee is het experiment begonnen.
De combinatie van deze 2 uitgangspunten, bergen met bloem. De tekening zit ingesloten, geïntegreerd met de ‘lijst’. Die geen lijst meer is, maar deel van een wandsculptuur.
Scrol naar beneden voor details en meer over het maakproces.
HET MAAK PROCES
Deel 1. Papaver~ En Plein Air
Eind juni 2022 heb ik deelgenomen aan de buitenexpositie bij Volkstuinvereniging Jan Vroegop in Zaandam. De vereniging bestaat 75 jaar en vierde het o.a. met een kunstroute door de moestuinen, i.s.m. kunstenaars vereniging St. Tengel uit de Zaanstreek.
Ik exposeerde mijn En Plein Air werken. Een tafel vol buiten tekeningen en kleine schilderijen in de bomen. Ook heb ik nieuwe tekeningen gemaakt in de moestuin, zoals deze Papaver op A5 met kleurpotlood.
Deel 2. Compositie, Bergen
In dezelfde periode las ik een boek, van de schrijver Paolo Cognetti. Het speelt zich af in de bergen van het Aostadal in Italië. Ik houd van de bergen.
De sfeer van de berghellingen had ik een paar weken bij mij, door dit boek. De rust, frisheid, naaldbomen en de ijle lucht. Ik liet een lichte bries waaien. (Mede ingegeven doordat het erg heet was in mijn atelier in die weken en een frisse bries welkom zou zijn).
Een papaver komt ook voor in de bergen. De combinatie is een logische.
De blauwe elementen lucht en water kwamen als laatst. De vraag was waar? Aan de flanken of boven en onder? Het laatste is het geworden. Het zorgt voor beweging.
Duurzaam
Zo is een reliëf ontstaan op experimentele wijze (zoals het altijd gaat). Ik combineer vormen en kleuren afvalstukken perspex. Dozen vol staan in mijn atelier.
Ik hergebruik reststukken van maquette bedrijf Studio Z-as en architectenbureau UNStudio om eindeloos te beschilderen en te monteren tot een dynamisch geheel.
Leuk om te weten
Studio Z-as had deze periode net een nieuwe maquette af, met spiegelend roze plexiglas in verwerkt. De reststukjes heb ik onmiddellijk gebruikt.
Ik ben gek op roze. Het is een associatieve kleur en combineert fris met geel en blauw-groen. De beste kleurkeuze voor het thema, Compositie Bergen met Papaver. Alsof de avondzon al neerdaalt.
De tekening heeft een plexiglas voorplaat en achterwand gekregen. Goed beschermd verweven, als zijnde ingelijst.
Achterzijde
Mijn reliëfs zijn half transparant. Daarom is de achterzijde vaak net zo kleurrijk als de voorzijde.
De montage van het ophang systeem is vaak een puzzel op zich en bij elk werk weer anders.
Ik had nog het getal 6, een overblijfsel van een perspex huisnummerplaat. Omgedraaid wordt het een 9, tevens de perfecte haak om het werk aan op te hangen. Naam, titel en datum staan ook achterop.
Het reliëf is hangklaar, met afstandhouders voor een paar cm. vanaf de muur, zodat licht en schaduw ermee kunnen spelen. Dit werk hoeft geen lijst, dat is duidelijk.